نقش آسانی ها ودشواری ها در تکامل زندگی مادی ومعنوی
فطرت و تکامل
رنگ خاص و ویژگی متمایز ساحت معنوی انسان مربوط به خصلتهای فطری او است. به اعتقاد شهید مطهری ادراک و گرایشهای فطری انسان، آن بُعد از واقعیت وجودی وی است که در کنار ساحت مادی، الزامات خاص خود در زمینههای مختلف از جمله مسئله تکامل را به وجود میآورد.
از دیدگاه شهید مطهری، فطریات ادراکی انسان هر چند که به صورت بالفعل از بدو تولد به شکل ادراکی در او موجود نیستند، ولی قوه و استعدادی محسوب میشوند که پس از ورود انسان به حوزه اجتماع در قالب بعضی احکام خود را نشان میدهند. برای مثال شکلگیری مفهوم عددی مانند 2 تحت تأثیر حضور انسان در جامعه است، ولی احکام این عدد و نسبت آن با عددی مانند 4 مربوط به ادراک فطری اوست. از سوی دیگر، گرایشهای فطری انسان که تاکنون شناخته شدهاند، به پنج دسته تقسیم میشوند: حقیقتجویی و گرایش به دانش، گرایش به خیر و فضیلت، گرایش به زیبایی، گرایش به ابتکار و خلاقیت, عشق و پرستش. معیار تمایز این گرایشها از سایر امیال انسان این است که آنها مبتنی بر «خودمحوری» نیستند، «آگاهانهاند» و توأم با حس «قداست» انسان نسبت به خود هستند ( مطهری)