نقش آسانی ها و دشواری ها در تکامل زندگی مادی و معنوی
تکامل از دیدگاه جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا بودن نفس انسان
ملاصدرا با اتکاء به آیهای از قرآن که پس از توصیف مراحل مادی آفرینش انسان از بدو شکلگیری نطفه، وجود مرحلهای متفاوت از خلقت انسان را بیان میکند، نظریه جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا بودن نفس انسان را میپروراند. بر اساس این نظریه هر چند سنخ ارواح بر اجسام تقدم دارد، ولی روح موجود مجرد تحقق یافته در جهانی دیگر نیست که بر جسم انسان نازل شده باشد، بلکه در عین اینکه پرتویی از عالَمی دیگر است، زاییده جسم انسان است و در مسیر رشد او تحقق مییابد. در امتداد همین سیر است که مسیر تکاملی بشر در راستای استقلال هر چه بیشتر روح از جسم جریان مییابد.
جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقابودن نفس انسان، مسیر اساسی تکامل انسان در استقلال هر چه بیشتر فرد از ماده و طبیعت و جامعه از جبر محیطی، اجتماعی و اقتصادی است، شرایطی که نقش تعیینکننده را به ایمان، اندیشه و ایدئولوژی در مسیر حرکت جوامع میدهد. نکته دیگر این است که بر اساس این نگاه، حتی اگر الگوی تکامل و پیشرفت، از مؤلفههای بومی و فرهنگی برخوردار باشد، محوریت و اساس آن مبتنی بر فطریات عام و مشترک انسانی است. این مسئله امکان ظهور الگوی نسبتاً عام تکامل و پیشرفت برای همه جوامع انسانی را با اتکاء بر فطریات انسان فراهم میکند.